چاپ        ارسال به دوست

در نشست روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های سراسر کشور مطرح شد؛

تاکید وزیر علوم بر تدوین برنامه راهبردی در دانشگاه ها

 در اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با وزیر علوم، ضمن بررسی مسائل دانشگاه ها، دکتر زلفی گل بر تدوین برنامه راهبردی در دانشگاه‌ها تاکید و اسناد بالا دستی کشور مانند نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز بیست ساله و بویژه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را چارچوب اصلی برنامه راهبردی دانشگاه‌ها اعلام کرد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از روابط عمومی  وزارت "عتف"  در این اجلاس که از نهم خردادماه به مدت سه روز به میزبانی دانشگاه تبریز و با حضور دکتر حسین محبی رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته برگزار شد وزیر علوم اهداف مرجعیت علمی، آموزش و پژوهش هدفمند، شاگرد، فناور و نوآور پروری، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری و تولید ثروت و سرمایه از دانش را اولویت‌های پنچ گانه وزارت علوم اعلام کرد که باید توسط رؤسای دانشگاه‌ها اجرایی شود.

دکتر محمدعلی زلفی گل گفت: برنامه راهبردی در سه بخش اهداف کوتاه، میان مدت و بلند مدت تهیه شود و اولویت‌های پنچ گانه وزارت علوم در میان اهداف کوتاه مدت دنبال شود. وی همچنین بر پیگیری و گسترش دیپلماسی علمی به ویژه افزایش تعامل با کشورهای همسایه تأکید کرد.

وزیر علوم اسناد بالا دستی کشور مانند نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز بیست ساله و بویژه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را چارچوب اصلی برنامه راهبردی دانشگاه‌ها اعلام کرد و گفت: اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها قولی بوده که به نمایندگان مجلس شورای اسلامی داده شده است و باید توسط دانشگاه ها اجرا شود.

دکتر زلفی‌گل، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را سرمایه‌های نمادین کشور دانست که علاوه بر دانش و تخصص، فرصت خدمت به فرزندان ملت ایران به عنوان امانت‌های خانواده‌ها را دارند.

وی تأکید کرد: از دانشگاه ها انتظار می‌رود در تربیت علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان کوشا باشند و نسلی داناتر، عالم‌تر، مومن تر و بااخلاق تر تحویل جامعه دهند.

وی اظهار داشت: در راستای توجه به مباحث فرهنگی، سه درصد بودجه دانشگاه‌ها به امور فرهنگی اختصاص یافت و روسای دانشگاه‌ها ضمن حضور در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها نسبت به رونق بخشیدن به برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه متبوع خود حساس باشند.

وزیر علوم با اشاره به افتخار مقام معظم رهبری به دستاوردهای دانشگاه‌ها خطاب به روسای مراکز دانشگاهی گفت: برای رفع دغدغه ایشان در زمینه تقویت هویت دانشجویان، افزایش خود باوری و امید تلاش و برنامه‌ریزی کنید.

وی گفت: رتبه اول بلامنازع تولید دانش در منطقه را داریم و ۲ درصد تولید دانش جهان با ایران است. در بحث نانو به رتبه تک رقمی رسیدیم و تسلیحات نظامی و امنیتی رتبه برتر را دارا هستیم. در زمینه پزشکی نیز افتخارات برای ایران است و به همین دلیل رهبری از دانشگاه‌ها دفاع کردند چراکه دشمنان ما به ضعف دانشگاه‌ها امید بسته‌اند.‌

دکتر زلفی‌گل تعامل با داخل و بیرون از دانشگاه را یک اصل اعلام کرد و گفت: با دانشجویان تعامل نزدیک داشته باشید و در خوابگاه‌ها و محیط‌های دانشجویی حضور مستمر داشته باشید.

وی تعامل با مدیران اجرایی استان‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را یک اصل مهم در مدیریت دانست و بر آن تاکید کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزایش تعامل و ارتباطات را در جمع‌های علمی، پرخیر و برکت دانست و گفت: یکی از اهداف این نشست که در سه روز برگزار می‌شود، افزایش تعامل میان رؤسای دانشگاه‌ها با معاونان وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌ها با یکدیگر اعلام کرد.

همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان این نشست و در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: برای افزایش اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها، مباحث مربوط به کار آفرینی و آموزش های مهارت محور در دروس و سرفصل های آموزشی افزایش می یابد.

دکتر محمدعلی زلفی گل افزود: دانشگاه‌ها باید در مقطع کارشناسی برنامه‌‌های آموزشی، محتوایی و مفاهیم محور داشته باشند، البته در حوزه‌ی مهارت‌محوری نیز باید بسته‌ی آموزشی در مقطع کارشناسی تدوین شود.

وی در ارتباط با کارآفرینی نیز افزود: تعداد دانشجویانی که در حوزه‌ی کارآفرینی فعالیت می‌کنند، باید فزایش یابد، مهارت محور کردن آن‌ها بسیار مهم است و در حوزه‌ی کارآفرینی و تبدیل ایده به محصول نیاز به شتاب دهنده‌ها داریم.

به گفته‌ی وی برای افراد صاحب ایده برای تبدیل ایده‌ی خود به محصول در نظام ملی نوآوری، واحدهایی در نظر گرفته شده و افراد بدانند برای کارآفرینی چه مسیری را باید طی کنند.

دکتر زلفی گل خاطرنشان کرد: برای نیل به اهداف کرآفرینی در کشور باید سند نظام نوآور داشته باشیم؛ اخیراً نظام نوآوری به این نتیجه رسیده است که برای کارآفرینی نیاز به شتاب دهنده دارد و ما دنبال وصل حلقه‌هایی از جمله مراکز رشد و نوآوری، شتاب دهنده‌ها، هسته‌های رشد و مراکز دانش بنیان به یکدیگر هستیم.

وی یادآور شد: نظام ایده‌ها و نیازها را تحت عنوان «نان» طراحی و رونمایی کرده‌ایم و به منظور افزایش بهره‌وری و ارتقاء کیفیت دانش، دروه‌های سه ماهه‌ای را برای اساتید در زمینه‌ی فلسفه تعلیم و تربیت، تعامل با دانشجو، روش اندازه گیری آموخته‌های دانشجو، منش و رفتار استادی و پاسخگو بودن استاد را برای اساتید برگزار می‌کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص همسان سازی حقوق اساتید وزارت علوم و بهداشت نیز اظهار کرد: ما در بحث همسان سازی حقوق اساتید وزارت بهداشت و وزارت علوم طبق مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی عمل می‌کنیم و البته با توجه به پیگیری موضوع از سوی رئیس جمهوری و معاون اول، امیدوار به حصول نتیجه هستیم.

وی افزود: قانون جهش تولید نیز ظرفیتی را ایجاد کرده است و در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، این قانون را بررسی می‌کنیم و ظرفیت‌های آن ارائه می‌شود در این قانون، صنایع هزینه‌ی مالیات خود را در دانشگاه‌ها صرف کنند و در مقابل از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشکل اول و اساسی کشور ما بیکاری است و باید مطابق تخصص دانشجویان شغل آفرینی کنیم؛ و همه ارکان اداری و اقتصادی کشور تلاش کنند افراد در رشته های تخصصی خود شغل متناسب پیدا کنند.

وی با اشاره به جایگاه علوم انسانی در مقابله با کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارائه‌ی راه حل برای اداره بهتر جامعه تاکید کرد: نخبه‌ترین دانش آموزان را در دنیا به سمت علوم انسانی سوق می‌دهند چراکه قرار است آینده و سرنوشت اداره‌ی جامعه‌ی خود را به این نسل بسپارند، در کشور ما نیز ضرورری است در دوره‌ی دبیرستان گرایش و هدایت دانش آموزان مستعد به سمت رشته‌های علوم انسانی سوق داده شود.

 


١٣:٥٦ - جمعه ١٣ خرداد ١٤٠١    /    عدد : ٣٢١١    /    تعداد نمایش : ٢١٢٨


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج